...

O czym należy pamiętać podczas wyboru domeny strony internetowej, aby ustrzec się problemów prawnych?

Celem osób prowadzących biznes jest dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów i przekazanie im tego prostego komunikatu:

Hej, jestem tutaj i mogę Ci coś sprzedać!

A zatem… Jak w łatwy i wygodny sposób przekazać tę wiadomość i dać się zauważyć klientom w sieci?

Jedną z najpopularniejszych i dających praktycznie nieograniczone możliwości metod jest utworzenie strony internetowej. Z pewnością wiesz też, że każda strona posiada tzw. domenę, czyli nazwę strony z rozszerzeniem (.pl .com .eu lub inna wybrana przez Ciebie). I Ty będziesz musiał wybrać domenę dla swojej strony.

2 rzeczy do zapamiętania

Rejestrując domenę, stajesz się jej czasowym posiadaczem.

Jeżeli przestaniesz płacić abonament, to po wskazanym okresie tracisz to prawo i każda inna osoba może ją ponownie zarejestrować.

Elastyczny system rejestracji domen, który aktualnie wykorzystujemy, rodzi poważną komplikację.

Zauważ, że zarejestrowana przez Ciebie domena może być taka sama lub podobna (np. fonetycznie) z nazwą firmy, która już istnieje lub z nazwą marki (znaku towarowego), który jest już zarejestrowany.

Wybierz domenę mądrze

Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas wyboru domeny?

Każdy, kto chce taką stronę założyć, staje przed kilkoma dylematami np. jaką nazwę strony wybrać. Metody wyboru są różne, a ogranicza nas wyłącznie nasza kreatywność. Oto parę przykładów:

  • domena spójna z nazwą firmy,
  • domena nawiązująca do towarów lub usług, które sprzedajemy,
  • domena zawierająca nasze imię i nazwisko.

Dziś chciałbym zwrócić Twoją uwagę na nieco bardziej formalny aspekt wyboru domeny. Poza częścią marketingową warto pamiętać, że źle wybrana domena może stać się powodem problemów takich jak roszczenia innych firm. Co mam na myśli?

Wybierając nazwę domeny, która jest identyczna z nazwą już istniejącej firmy lub marki, możemy spodziewać się roszczeń ze strony jej właściciela. Nie pytałbym, czy roszczenie nastąpi, ale raczej… Kiedy nastąpi, bo to tylko kwestia inne firmie zacznie przeszkadzać Twój sukces.

Zapytasz:

A co mu do tego? W końcu nie był na tyle sprytny, żeby zarejestrować taką domenę. To nie mój problem.

Niestety, to jednak jest Twój problem. Często rejestrując, domenę uważamy, że po rejestracji jest już naszą własnością „na wieki”. Nikt nie ma prawa jej nam odebrać lub używać takiej nazwy.

Prosty przykład! Przyjmijmy na potrzeby tego artykułu, że zarejestrowałeś domenę XYZ.

 Stworzyłeś na niej swoją stronę i w ciągu roku wygenerowałeś na niej spory ruch. Po roku otrzymujesz pismo od firmy „XYZ”, w którym czytasz, że korzystasz z domeny identycznej z jej nazwą. Mało tego, sprzedajesz taki sam towar jak oni. Brzmi podejrzanie, prawda?

W takim piśmie mógłbyś przeczytać, że korzystając ze swojej domeny (przypominam, zarejestrowanej „na legalu”) naruszyłeś art. 116 ustawy o prawie autorskim, ustawę o własności przemysłowej i ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Swoją drogą, jeżeli ktoś wykorzystuje Twoją nazwę firmy i uprawia nieuczciwą konkurencję, to zachęcam, aby przytoczyć powyższe artykuły w piśmie do jej właściciela. Dlatego warto abyś zapamiętał…

Jeżeli chcesz uchronić się przed takimi nieprzyjemnościami, sprawdź w ogólnodostępnych bazach, czy taka firma już istnieje.

Teraz wiesz już, jak wybrać domenę, która nie będzie dla Ciebie kulą u nogi!

Jakub Betka
Artykuł przepisany z bloga nalegalu.pl

Może Ci się przydać

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.